Oldalak

2008. augusztus 27., szerda

Pershing tábornok módszere


„Black Jack” Pershingről a legtöbbünknek a róla elnevezett amerikai rakéták jutnak eszünkbe, amiktől a ruszki bolsik annak idején kiütést kaptak. Pedig a tábornok jelek szerint ismerte az iszlámmal szembeni bánásmód egy hatékony formáját is.

A huszadik század elején történt; bizony, az iszlám már akkor is gondot jelentett, holott Izraelnek még nyoma sem volt, sőt, egy javíthatatlan fantaszta, aki a zsidó állam létrehozataláról gondolkodott, még azt sem tartotta ekkoriban kizártnak, hogy azt Ugandában alakítsa meg…

John Joseph Pershing (1860-1948) odahaza a lázadó sziú indiánoknak lépett igen határozottan a bütykére, majd sokfelé szolgált a világban, és részt vett egy sereg háborúban. Az 1911. esztendő épp a Fülöp-szigeteken találta, ahová akkor másodjára vezényelték. Egy amerikai helyőrség parancsnoka volt, nem a legkönnyebb helyzetben, miután a garnizon ellen folyamatosan terrortámadásokat intéztek a fülöp-szigeteki iszlamisták.

Pershing – ahogyan az egy ízig-vérig katonaemberhez illik – nem sokat tökölt. Nem töltötte az időt azzal, hogy tucatszám gyártsa a hasznavehetetlen béketerveket, és agytrösztöktől sem rendelt tanulmányokat arra nézvést, vajon a muzulmánok miért utálják az Amerikai Egyesült Államokat. Falat sem húzatott, hogy kívül rekessze a gyilkosokat. És börtönökben sem zabáltatta fel velük az adófizetők pénzét.

Elsősorban ötven terroristát fogatott el embereivel, és azokkal megásatta a saját sírjukat. Azután kiköttette őket a klasszikus kivégzési pózba, amiből azonnal tudhatták, hogy agyon lesznek lőve. Azután leöletett egy sereg disznót, fogott ötven puskagolyót, és azokat egyenként disznóvérbe mártotta. Az iszlamista gyilkosoknak nincs azzal problémájuk, ha kezük könyékig véres, amíg az a vér zsidóé vagy keresztényé, azt azonban aggályos gonddal kerülik, hogy bármiféle érintkezésbe kerüljenek a sertés bármilyen részével. Hiszen ha ez haláluk előtt történik, úgy nem a muzulmán paradicsomba jutnak, hanem a muzulmán pokolba.

Pershing tábornok aztán tüzet vezényelt, és a disznóvérben tuningolt golyókkal agyonlövetett negyvenkilenc terroristát. Aztán a frissen leölt disznók bőrébe csavarta földi maradványaikat, így temettette el azokat. A hullák tetejére szóratta a belsőségeket és egyéb sertésmaradványokat. A gigantikus tor végén azután futni hagyta az egyedül – hírmondónak – meghagyott terroristát, aki szaladt is vissza az elvbarátaihoz, és elmesélte, mit tapasztalt.

A Fülöp-szigeteken ezután negyvenkét éven át nem hajtottak végre újabb iszlamista terrortámadást.

2008. augusztus 24., vasárnap

Az elmebaj végső határa: felvette a mohamedán vallást a posztcionista „történész”

Dr. Uri Davis – aki a múltban több alkalommal apartheidnek titulálta azt a zsidó államot, ahol az arabság ma a legszabadabban és a legtöbb jogot élvezve élhet – és nem volt hajlandó katonai szolgálatot teljesíteni az Izraeli Védelmi Erőknél, egy héttel ezelőtt feltette a koronát pályafutására: betért az iszlámba a somroni Baka el-Garbíjében, és feleségül vette az egyik Fatach-aktivista lányát. Noha a betérés a zsidó vallásjog szerint – tisztesség ne essék szólván – annyit ér, mint halottnak a csók, Davis esete mégis jól reprezentálja, hová tart a világ.

A júdaizmus álláspontja szerint a zsidó mindig zsidó marad, bármilyen hitre tér is át; visszatérése érdekében tehát semmit nem kell tennie Davisnek abban a fölöttébb valószínűtlen esetben, ha kijózanodna, bár ezt őszintén és szívből kívánjuk neki. Noha a zsidóság szerint az iszlám még a legkisebb rossz valamennyi vallás közül, hiszen a legtöbb zsidósággal közös elemet hordozza (egy kisebbségi talmudi vélemény szerint életveszély esetén, nagyon szélsőséges esetben, az iszlámba még be lehet térni, szemben a kereszténységgel), a tömeggyilkosokkal parolázó, önmagát „anticionista palesztinai hébernek” bélyegző, doktorátussal is bíró klinikai elmebeteg mindenképp súlyosan megsértette a halachát, amely megtiltja az esküt – a hazája védelmét megtagadó, a katonáskodás helyett az alternatív szolgálatot választó Davisnek pedig az aposztáziával mindjárt kettőt is le kellett tennie: meg kellett esküdnie arra, hogy Allah az egy Isten, Mohamed pedig az ő prófétája.

Általános tapasztalat, hogy az öngyűlölő zsidó, ez a külön emberfajta, nem csak a zsidóságában, de más bőrben sem igen érzi otthon magát. Davis, aki korábban arról volt nevezetes, hogy „világi demokratikus államért” harcolt „a történelmi Palesztinában”, és - mint az 1984-es felvételen látszik - mosolyogva volt képes kvaterkázni Jasszer Arafattal, máris kijelentette, hogy követni fogja ugyan az iszlám szabályait, „de nem nagyon elkötelezetten”, magyarán annyit tart azokból meg, amennyit épp jónak lát.

Az iszlám új, a jelek szerint súlyosan Stockholm-szindrómás híve számára ezért igen nagy szerencsétlenség lenne, ha csakugyan arab állam alakulna Izrael helyén, lévén ez az alakulat nem ismerné el az „anticionista palesztinai héber” jogállást, és bizonyosan nem tolerálná az olyan magatartást, amely csak tetszés szerint kívánja a muzulmán vallás szabályait betartani. Ha pedig dr. Davis netán úgy döntene, hogy a továbbiakban nem kíván mohamedán lenni, és kipróbálja a hinduizmust, a káldeus vallást, netán amishnak áll, avagy – legvégső esetben – újfent a zsidóság kebelén belül töltekezik szellemileg, amely mélységes szégyenére őt kitermelte, azon nyomban halálos ítéletet hoznának ellene, imádottjainak vallása ugyanis nem ismeri az öngyűlölő zsidó által oly nagyra tartott, bálványimádott toleranciát, és még az sem számítana enyhítő körülménynek, ha az illető történetesen négy évtizede a palesztin jogok élharcosaként köpi arcul saját hazáját.

Isten éltesse, elnök úr!

„Szeresd, amit csinálsz és mindig állj készen arra, hogy újat tanulj”, magyarázta örökifjúságának titkát Simon Peresz, Izrael Állam elnöke, aki Dimonán ünnepelt. Nem véletlenül.

Augusztus másodikán született, az ünneplést azonban természetesen a zsidó kalendárium szerint ejtették meg – részben azért is, mert augusztus másodika az idén sábeszre esett, ráadásul az olimpiával kapcsolatos elkötelezettségek miatt Simon Peresz a hónap elején csak nehezen tudott volna ünnepelni.

Miután Pekingből hazaérkezett, Dimonát választotta, és nem véletlenül. Ez a negevi városka számos tekintetben Izrael biztonságának egyik fő letéteményese: az itteni atomlétesítményben fejlesztették ki a zsidó atomfegyvert, és ebben az elnöknek oroszlánrésze volt. Annak idején mestere, Dávid ben Gurion látomásában a Negev-sivatag mint zsidók által benépesített, buján zöldellő mezőgazdasági terület jelent meg. Noha ez a látomás soha nem vált valóra, a sivatag betelepítése megkezdődött, és igen fontosnak számított a döntés, hogy itt építsék fel a zsidó állam atomreaktorát. Már ezekben a hősidőkben megfogalmazódott a máig érvényes doktrína: a Közel-Keleten egyetlen olyan hatalom sem birtokolhat nukleáris csapásmérő erőt, amely Izrael megsemmisítésére törekszik.

.***.

Szymon Perski 1923-ban látta meg a napvilágot az akkor Lengyelországhoz, ma Visnyeva néven Belaruszhoz tartozó Wiszniewben, Jichák Perski, a fakereskedő (1896-1963) és Sara Meltzer fiaként. Odahaza a héber és a jiddis mellett oroszul beszéltek, Szymon azonban már lengyel iskolába járt (később pedig angolul és franciául is megtanult).

Ma a baloldali és világi politikust tiszteli benne ország és világ, ám már korán megérintette a vallás. A szülei nem voltak ortodoxok, ő azonban harédi volt, és ezt főleg nagyapjának, a néhai híres volozsini Cháim rabbi unokájának köszönhette, aki rendszeresen Talmuddal acélozta az unoka agyát – akkora sikerrel, hogy az ifjú Simon egy napon szétverte a szülői házban sábeszkor működtetett rádiót.

A család jó érzékkel arra a következtetésre jutott, hogy a zsidóság számára Európában, különösen annak keleti felén, babér már nem terem, ezért 1932-ben alijáztak, és Tel-Avivban telepedtek le. Peresz a Balfour elemibe járt, később a Geula kereskedelmi gimibe, de tizenöt évesen átiratkozott a Ben Semen mezőgazdasági iskolába, és éveken át a Geva kibucban élt. Egyike volt egy másik kibuc, Álumot alapítóinak. 1941-ben választották meg a Hánoár Háoved VeHálomed baloldali cionista mozgalom titkárává; 1944-ben tért vissza Álumotba, amelynek a tejgazdaságában dolgozott, de ellátta a kibuctitkári teendőket is.

1945-ben vette feleségül Szonja Gelmant, aki a későbbiekben évtizedeken át inkább a háttérben maradt, nem szerepelt politikusfeleségként, szült ellenben a férjének három gyereket. Közülük a lány, Cvia Valdan nyelvészprofesszor lett, Joni állatorvos, Hemi pedig üzletember. Peresz nyolc unokával és két dédunokával, valamint azzal büszkélkedhet, hogy Lauren Bacall színésznő első unokafivére – a hölgy ugyanis Betty Joan Perski néven született.

Számos alkalommal, különösen választási kampányok idején vádolta a jobboldal Pereszt azzal, hogy nem volt katona. Ami hülyeség, Peresz természetesen volt katona, konkrétan 1947-ben vonult be a Haganába, s ben Gurion a behívásokért és a fegyverbeszerzésért tette meg felelősnek. 1952-ben védelmi minisztériumi államtitkár-helyettesként ívelt felfelé a karrierje, s rá egy évre, huszonkilenc éves fejjel, az Ország történelmének valaha-volt legfiatalabb védelmi államtitkára lett, s ezen a poszton továbbra is a hadibeszerzésekkel, valamint a stratégiai szövetségek kiépítésével foglalkozott. Mindkettő létfontosságú volt a fiatal zsidó állam számára. A későbbi francia-izraeli kapcsolatok fényében kisebbfajta csodának tűnik mainapság, hogy sikerült Párizstól Dassault Mirage III-asokat vásárolnia, és az ő nevéhez fűződik az 1956-os izraeli-francia-angol szövetség létrehozása is, amelyek keretében a Cahal francia és brit ejtőernyősök közreműködésével lerohanta Szuezt. Nem rajta múlott, hogy az akkoriban még súlyosan rövidlátó amerikai külpolitika hatalmi szóval akadályozta meg a Nasszer kalóz és söpredék rezsimje feletti megsemmisítő győzelmet.

A Kneszetbe 1959-be került be először képviselőként az izraeli baloldal akkori zászlóshajója, a Mápáj listájáról. A kormány tagja lett védelmi miniszterhelyettesként, és a tisztséget 1965-ig töltötte be, amikor is a ben Gurion fémjelezte establishment a Lavon-ügy miatt súlyos csapást szenvedett. Peresz egy másik legendával, Mose Dájánnal együtt elhagyta a Mápájt, hogy Dávid ben Gurion új pártjában, a Rafiban tevékenykedjék; a Rafi három év múlva megtért anyja kebelére, ahogyan mondani szokás.

Peresz a hatvanhetes diadal után két évvel bevándorlási és befogadási miniszter lett, 1970-ben pedig a közlekedési tárcát kapta meg. 1974-től másodjára is védelmi miniszter Jichák Rabin első kormányában, és innentől datálódik barátsággal vegyes éles rivalizálása Rabinnal, ami egészen az utóbbi haláláig, 1995 novemberéig tartott. Ügyvivő miniszterelnök 1977-ben lett, az első Rabin-kormány bukása után (Európa boldogtalanabbik felén, ahol a korrupció úgyszólván az élet hajtóereje, hihetetlennek tűnik, de Rabinnak azért kellett mennie, mert felesége, Lea elfelejtett bezárni egy amerikai bankszámlát, amit még férje washingtoni nagyköveti évei alatt használt, és az akkori izraeli törvények értelmében izraeli állampolgárnak legfeljebb akkor lehetett külföldön bankszámlája, ha új bevándorló volt vagy hivatalos kiküldetésben élt kint.) Az 1977-es választásokat, Izrael történetében először, megnyerte a jobboldal, így Peresz egy hónapos kormányfősködés után kénytelen volt beérni az ellenzéki vezér szerepével.

1984-ben ismét incselkedtek egymással, Peresz és a hatalom. Pártja kapta a legtöbb mandátumot, de nem eleget a kormányalakításhoz, ezért létrejött a Likuddal az egységkormány, benne egy fura intézménnyel, a rotációval: abban egyeztek meg, hogy Peresz és Jichák Samir két-két évig lesznek miniszterelnök, a másik külügyminiszter. Az 1988-as választásokon megújították az együttműködést, de Peresz most már abba is beleegyezett, hogy mindvégig Samir legyen a kormányfő. 1990-ben azonban felmondta az egységkormányt – az úgynevezett „piszkos trükk” után, aminek lényege abból állt, hogy Peresz az akkor feltörekvőben lévő ortodox pártokkal szövetkezve kívánta megbuktatni a saját kormányát és tett szert a fondorlatos politikai intrikus imázsára, amit a mai napig nem tudott teljesen levetkezni.

Az ellenzék vezérének szerepéről 1992-ben kényszerült lemondani: Jichák Rabin került a Munkapárt élére, és a párt meg is nyerte a soron következő választásokat, majd nekifogott a lehetetlennek, annak, hogy békét kössön az arabokkal. A terv végrehajtásában az oroszlánrész Pereszé volt, aki illegális és titkos tárgyalásokba kezdett Jasszer Arafattal – Rabin tudta nélkül, aki viszont, amikor rájött arra, mi folyik, nem akadályozta meg a továbbiakat. A folytatás közismert: létrejött egy félig-meddig működő béke Jordániával, és átmenetileg a palesztin vezetőséggel – maguk a palesztinok azonban sohasem fogadták el Izrael létét, az első adandó alkalommal, szabad választásokon megbuktatták Arafat utódait és a Hamasz terrorszervezetet juttatták győzelemhez. Peresz, Rabin és Arafat megkapták a Nobel-békedíjat.

Rabin 1995. évi meggyilkolása után ismét ott volt Peresz előtt a lehetőség, hogy most először demokratikusan megválasztott miniszterelnöke legyen az országnak. Elkövette azonban a hibát, hogy a választásokat nem írta ki azon nyomban, amikor még friss volt az izraeliekben Rabin halálának fájdalma, hanem csak 1996 nyarára, időt hagyva Binjamin Netanjáhu Likud-vezérnek a felzárkózáshoz. Ez volt az a választás, amikor az izraeliek külön-külön szavazhattak pártra és miniszterelnökre. Netanjáhu néhány ezer szavazattal nyert.

A következő munkapárti előválasztáson már nem jelöltette magát. Utódja, Ehud Bárák gyakorlatilag a partvonalon kívülre tette azzal, hogy önkormányzati miniszterré tette meg a következő, Munkapárt vezette koalícióban. Peresz, aki eddigre alighanem kezdett beletörődni abba, hogy az „igazi”, a választott miniszterelnöki poszt sohasem adatik meg neki, 2000-ben már államelnök szeretett volna lenni, de a Kneszet ekkor még Mose Kácávot választotta meg, aki később csúfos szexbotrány közepette kényszerült lemondani hivataláról. Sáron kormányában külügyminiszterré nevezték ki, és alighanem ebben a pozícióban érte a legtöbb kritika: galamb volt egy héja kormányban, ahová nem illett, ugyanakkor makacsul a béke illúziójához ragaszkodott, még 9/11 után is, amikortól ilyesmiről többé már szó sem lehetett. Le is győzte őt a soron következő pártválasztáson egy demagóg szakszervezeti senki, aki Ámir Perec névre hallgat.

A vereség alighanem közrejátszott abban, hogy Simon Peresz 2005. november 30-án kilépett a Munkapártból, és csatlakozott az Áriél Sáron-féle Kadimához. Sáron agyvérzése után úgy tűnt, akár át is veheti azt, de ekkor a Kadimában lévő volt likudnyikok minden idők legkorruptabb izraeli politikusát, Ehud Olmertet juttatták szóhoz. Olmert állítólag a kettes számú helyet ajánlotta Peresznek a Kadima listáját – de felajánlotta ugyanazt Cipi Livninek is, mire Peresz úgy döntött, nem száll versenybe. A Kadima választási győzelme után miniszterelnök-helyettes lett, de megkapta a Negev és a Galil fejlesztéséért felelős miniszteri tárcát is.

A rá jellemző agyafúrt eleganciával maradt ki ekkor már a nagypolitikából – és vele mindabból az ocsmányságból, amit Olmert országlása jelentett –, s 2007. június 13-án felfelé bukott: a Kneszet 120 tagjából 58 szavazott rá (38 Reuvén Rivlinre, 21 pedig Colette Avitálra) az első körben; 86-an a másodikban.

Sok zseniális húzása volt a hosszú politikai pályafutása során (a javát Izraelben, ahol mindenki zseninek hiszi magát, természetesen nem szenvedhette – ezért sem nyerhetett soha a valóban zseni Peresz), én azonban, aki 1991-től a helyszínen követhettem a pályafutását, azt hiszem, idős emberként, de örökifjú izraeliként, a mostaniban, az államfői pozícióban állta-állja meg a leginkább a helyét – valahogy ez illik hozzá a legjobban.

Atyáik bűne

Tanya Gold riportja a Guardianben azon náciivadékokról, akik zsidóvá lettek. Hitler egy rokona most – zsidóként – Izraelben él, és az egyik egyetem professzora. Ugyancsak izraeli egy olyan ember, akinek az apja a Waffen SS tagja volt - és egyéb nyalánkságok

Két éve furcsa kis történetre bukkantam egy obskúrus amerikai magazinban ortodox zsidókról, akik azt állították, Adolf Hitler egy leszármazottja betért zsidónak és Izraelben él. Éveken át hallottam zsidó körökben emlegetni a „bűnbánókat” – nácik gyermekeit, akik zsidóvá lettek, hogy megpróbálják atyáik bűnét helyrehozni. Létezik ilyesmi? Tovább kutattam, és rátaláltam egy emberre, aki rokoni kapcsolatban állt Hitlerrel, és ma csakugyan Izraelben él, ortodox zsidóként. Egy izraeli bulvárlap hét évvel ezelőtt írt róla, ám a leleplezés angolszász világban gyakorlatilag elsikkadt. Aztán az illető eltűnt szem elől. Izraelbe mentem, hogy találkozzak vele – és útközben megismerkedtem a náci gyökerű zsidók furcsa szubkultúrájával.

Jeruzsálem Óvárosának sikátoraiban haladok, hogy Aharon Seár-Jásúvval találkozzam. Aki egy náci fia. Ugyanakkor magas rangú rabbi volt az izraeli fegyveres erőknél. A zsidó negyedben lakik, nem messze a Siratófaltól. Halovány arany alléban lépkedek; mellettem ortodox zsidók haladnak el kaftánban és srájmliban. Vendéglátóm ajtót nyit. Pontosan úgy fest, mint bármely rabbi, akivel eddig találkoztam. Fekete öltöny, szakáll, kérdő vállmozdulat. A dolgozóba vezet, hellyel kínál, s vaskos német akcentussal közli: „Apám a Waffen SS-ben szolgált.”

A Ruhr-vidéken született 1940-ben, meséli. A háború alatt apja a keleti fronton szolgált, Hitler elitcsapatainak sorában. Mit csinált az apja a Waffen SS-ben? „Azt nem tudom”, mondja nyugodtan. „Mikor felnőttem, próbáltam kérdezősködni, érdemi választ azonban nem kaptam.”

Négyévesen látta először az apját. „Ebből a találkozásból semmire nem emlékszem”, mondja. Úgy tűnik, nem akar beszélni az apjáról; a betérését nem pszichológiai, hanem nagyívű teológiai és történelmi kifejezésekkel írja le. „Az egyetemi teológiai tanulmányaim alatt lett nyilvánvaló számomra, hogy keresztény egyháznál nem lehetek lelkipásztor”, mondja. „Arra a következtetésre jutottam, hogy a kereszténység pogányság. Egyik fontos dogmája, hogy Isten emberré lett, és ha Isten emberré lehet, úgy az ember is Istenné lehet.” Szünetet tart. „Hitler egyfajta istenné lett.”

Ezek szerint akkor is betért volna, ha nem a Holocaust, és ha a családja náciellenes lett volna? Meglepetten néz. „Ó, igen.” Megpróbálom ismét az apjáról beszéltetni, de láthatóan felbőszül. „Nos, ő az apám volt, tudja, de ideológiai értelemben köztünk nem volt semmiféle kapcsolat. Engem annyira elfoglalt a meggyőződésem, miszerint megtaláltam a helyes utat, hogy semmi másnak nem volt jelentősége a továbbiakban.”

A teológiai érvelés ködében lassan kibontakoznak a történet darabkái. Apja „sokkot kapott és dühbe gurult”, amikor a fia Amerikába utazott júdaizmust tanulni, ismeri el. „Számára ez a világ végét jelentette. ’A fiam elhagyja Németországot, hogy zsidó rabbinikus szemináriumban tanuljon!’ Közölte velem, hogy elmebeteg vagyok, és megtagadott mint fiát.” Amikor Izraelbe költözött, a szülei úgy tettek, mintha ez nem történt volna meg; a szomszédoknak azt állították, még mindig Amerikában van. Húga évekkel később megpróbálta megszervezni a szülőkkel a találkozást egy düsseldorfi vasútállomáson. Seár-Jásúv egy zsidó barátja kíséretében érkezett meg. Apja kinézett a vonat ablakán, látta a zsidó idegent, és úgy határozott, hogy nem száll le.

Ma elátkozott helynek tartja Németországot. „Ott az emberek nem házasodnak, és ha mégis, egy gyerekük születik”, mondja. „Ellenben a törököknek meg a többi külföldinek annál több. Így aztán csak idő kérdése, meddig marad meg Németország németnek.” Mit gondol, miért történt ez? „Szerintem ez büntetés a Holocaustért”, mondja magától értetődően. „Németország, efelől semmi kétség, le fog lépni a világ színpadáról.” A zsidóság ezzel szemben sohasem hal ki. A történelemnek egy csinos kis iróniája ez, amit nagyon élvez. „Az összes nagy kultúra letűnt a történelem színpadáról”, mondja. „Rómaiak, görögök, egyiptomiak, babiloniak. De ez a kis nép, amely annyit adott a világnak, megmaradt.” Felnevet. „Ez már valami.”

Az Óvárosban sétálva merengek e furcsa és barátságos emberrel való találkozáson. Úgy tűnik, valami hiányzik a történetből. Elég abszurd dolog egy olyan rabbival szemben állni, akinek az apja az SS tagja volt, és azt hallani, hogy azért tért be, mert kételkedett a szentháromságban. Úgyhogy felhívom Dán Bár-Ont, a Ben Gurion Egyetem pszichológiaprofesszorát, aki egyben a bűnelkövetők gyermekeivel kapcsolatos pszichológiai kutatások világszerte elismert szaktekintélye. Bár-On köntörfalazás nélkül, könyörtelenül közli: „A betérők motivációja az, hogy csatlakozzanak az áldozatok közösségéhez. Ha része leszel az áldozatok közösségének, megszabadulsz annak terhétől, hogy az elkövetők közösségének része légy.” A professzor meginterjúvolta Seár-Jásúvot a Legacy of Silence (A csend öröksége) című könyvének írásakor. „Számomra”, mondja, „Seár-Jásúv olyan személyt jelent, aki a múlt elől menekül.”

Néhány nappal később egy lepukkadt busszal igyekszem egy Jeruzsálem melletti hegy tetejére, a Jád Vásem Holocaust Emlékközpontba. A tökéletes, gyárilag előállított csend birodalma ez. Egy üveg-beton mauzóleum közepén – ott az emlékmű. Azért vagyok itt, hogy találkozzak egy hölggyel, aki az oktatási osztályon dolgozik.

Még a telefonban megtudtam tőle, hogy Münchenben született, és betért ő maga is. A teraszon, egy kávé mellett találkozunk; nagyon helyes kis hely, de a szél fúj a sivatag felől. A hölgy a harmincas évei vége felé jár, fejét befedi. Arca kimondottan német arc, ami viszont a modort, a gesztusokat– az empatikus mozdulatokat, hanglejtését – illeti: az zsidó mind.

Leszögezi, hogy nem nevezhetem meg. (Seár-Jásúv kivételével ehhez egy betért sem járul hozzá.) Ideges ingerültséggel mondja el, hogy noha a nagyszülei nem voltak bűnelkövetők a Holocaustban, társutasok igenis voltak, antiszemiták. Anyját idézi, aki még mindig olyasmiket mond, hogy „Amerikában sok a gazdag zsidó”, a családja pedig a háborúról – a hölgy szavaival – „klasszikus német beszámolót” ismer. Keze ökölbe szorul. „Ezekben a sztorikban nem szerepeltek zsidók és nem szerepeltek nácik”, mondja. És dühösen imitálja őket. „Nem, nem, nácik nem is voltak, nem vagyunk mi nácik. Nem ismertünk mi egy zsidót se, nem tudtunk mi semmit se.” Mi volt az érzése ezzel kapcsolatban? Elhallgat, aztán mondja: „Idegesített.”

Kedvenc szava Németországot illetően az „idegesít”. „Felidegesítette”, hogy nemrég zsinagóga nyílt Münchenben. „Az emberek azt mondták: ’Most bezárult a kör; most már minden rendben van’”, mondja. „Mintha semmi nem történt volna. Csakhogy 11 ezer zsidó élt a Vészkorszak előtt Münchenben. Hol vannak most?” Idegesíti Németország gazdagsága. „Minden olyan tiszta”, mondja. „Minden olyan… rendezett. És itt”, mered a hegyekre, „olyan nehéz néha az élet.”

Miért lett zsidó? „Mert idegesített, hogyan állandósult az elbeszélés”, válaszolja. Elmond egy történetet a Midrásból, a Bibliához írt zsidó kommentárból, amely szerint vannak olyan nem-zsidók, akik zsidó lélekkel születtek. Ők a zsidósághoz tartoznak, és végül csatlakoznak is ahhoz. „Csak idő kérdése”, mondja nagyon komolyan, „hogy megtudja az ember: be kell térnie.” Visszaemlékszem: ugyanezt mondta Seár-Jásúv is.

Megkérdem, hisz-e abban, hogy a náci gyermekek a szüleik bűnének jóvátétele miatt térnek be – ez azonban feldühíti. „Ha valaki azért csinálja, hogy a németsége terhétől megszabaduljon, akkor valami nincs rendben”, mondja. „Az én szememben ez nem becsületes dolog. Ha zsidóvá lesz, akkor a továbbiakban már nem egy Wehrmacht-katona lánya? Dehogynem. Ez nem megoldás. Nem szabadul meg a tehertől.” Akkor miért van itt? „Hogy itt éljek, dolgozzak, híd legyek két világ között.”

Megismétli a „híd” szót és „izgalmasnak” nevezi. Beszél a „motivációs csomagjáról”, és a németországi „Holocaustról való diskurzust” „hamisnak” nevezi. Van ebben valami érzelemnélküliség, valami mélységesen kimondatlan. És pontosan egészkor az órájára pillant és azt mondja: „Most mennem kell.”

Megint felhívom Bár-Ont. Az az érzésem, hogy a betértek fél-válaszokat, választöredékeket adnak nekem. Beszélnek a szentháromság megvetéséről, beszélnek arról a rettenetről, amit a németek a zsidókkal műveltek, de úgy tűnik, mintha olyan genocídumról beszélnének, ami még az emlékeikben sem létezik. Nem tudok szabadulni az érzéstől, hogy egészen másról szól ez a történet.

Megmondom Bár-Onnak, hogy megszállottan beszélnek a szentháromságról. De vajon a hitetlenség elegendő ok-e arra, hogy elhagyja valaki a három az egyben istennel rendelkező vallást egy olyanért, amely még mindig hisz abban, hogy a bokrok beszélhetnek, s Isten akarata kettéválaszthatja a tengert? „Így is megfogalmazhatjuk, amit már mondtam magának”, feleli. „Az áldozat közösségéhez akarnak csatlakozni. Meglehet a maguk módszere ennek az ésszerű megindoklására.”

Aznap, később egy fiatalemberrel van találkozóm. Jeruzsálem Újvárosának egyik kebabozójába ugrik be. Huszonnégy éves, jóképű és robbanékony. Kerek-perec megmondja, hogy utálta Németországot. „Németországban nem foglalkoztam én senkivel”, köpi. „Rájuk se basztam.” Zavaros ifjúságáról mesél, arról, hogy kidobták az iskolából, belépett a hadseregbe, majd az is elutasította. Egy idő után kólát iszogatva elsétálunk a Függetlenségi Parkba, ahol leülünk és elmondja, milyen csodálatos minden Izraelben.

A nyugat-németországi iparvidék egyik kisvárosában nőtt fel. Mondataiból rettenetes harag lüktet. Mikor afelől kérdem, miért tért be, a magas fákra mered, karját kamasz módra a térdhajlatába dugja. „Utálom ezt a kérdést. Nem tudom.” Lehiggad, s elmomdja, valami az ő számára soha nem volt rendben Németországban: „Folytonosan csak a helyemet kerestem. A katolicizmust gyűlöltem. Gyűlöltem tizennégy éves korom óta.” Autodidakta módjára tanult, s állítása szerint a júdaizmusban azt kedveli, hogy „a tett az, ami számít. A kereszténységben megteszi a hit is.”

„Nem gondoltam úgy a családtagjaimra, mint ’a németekre’”, mondja. „És nem kérdeztem, hogy: ’Nagypapa, öltél-e meg te valakit?’ A nagymamám azt mondta: ’A háború előtt, amikor még kissrácok voltunk, fantasztikus volt a nácik alatt. Elküldtek minket Horvátországba, elküldtek Svédországba, ifjúsági táborokba jártunk. Hogy is ne lettünk volna hálásak azért, amit tőlük kaptunk?’” A Holocaust olyasmi volt, folytatja, amelyet történelemből tanultak. „Az ember hetente kétszer bement az órára, megmondták, mi volt, a diák meg elaludt.”

Elmondja azonban nagyanyja egyik történetét a nácizmusról. „Ő még emlékszik a Kristallnachtra”, mondja. „Tizenhárom éves volt akkor. Emlékszik, hogy zsidó üzleteket égettek fel, és az nagy kár volt. Mert szerinte a zsidóhoz mindig el lehetett menni felírásra vásárolni, pénz nélkül is.”

Ennyit mond a családról. Soha nem érdeklődött náluk a háború felől – miként senki a betértek közül, akikkel eddig találkoztam. Bár-On szerint a betértek szinte soha nem beszélnek a szüleikkel a háborúról. A szakember „kettős falnak” nevezi ezt a jelenséget: a gyermek is, a szülő is felhúzza a hallgatás falát; és ha még az egyiket le is döntenék, a másik szilárdan a helyén marad.

Ez a fiatalember az egyik karácsonyon mondta el a szüleinek, hogy betér. Állítása szerint halálos fenyegetéseket kapott neonáciktól, akiktől nyüzsög a szülővárosa. Mi a véleménye, miért lett belőlük neonáci? „Őket kérdezze, ne engem”, válaszolja. A Holocaust miatt tért be? „Sokszor kérdik ezt tőlem”, feleli, „és amikor nemet mondok, nem hisznek nekem.” Valóban hiszi ezt? „Talán.” Felsóhajt és a fákra néz. „Talán amivé a háború Németországot tette…” Szünetet tart, majd folytatja: „Valahányszor visszamegyek, mintha jégtömbbé változnék. Erőszakot kell tenni magamon, hogy leolvadjak.”

Még egyszer, utoljára felhívom Bár-Ont. A betértek mindannyian azt állítják, hogy most már boldogok, igaz ez, kérdem. A betérés „talán megadta nekik a békesség illúzióját”, válaszolja, „de nem ez a módja annak, hogy valaki feldolgozza a szülők [háborús] szerepét. Szerintem ez megfutamodás. Annak érdekében, hogy valaki csakugyan fel tudja dolgozni a múltat, meg kell próbálnia megértenie azt, hogy lehetett az apjából tömeggyilkos. Bele kell gondolni abba, hogy az akkori körülmények miatt talán ő is képes lett volna ilyesmikre.”

Azt akarja ezzel Bár-On mondani, a betértek fejében az jár, mit tenne egy náci Németország a zsidókkal, amivé ők is váltak? „Izraelben élni annyit tesz, mint a lehető legtávolabb maradni ettől”, válaszolja. „Nem vagyok abban biztos, milyen mértékben sikerült az izraeli társadalomba integrálódniuk. Szerintem küszködnek. Nem irigylem őket.”

Amennyire meg tudom mondani: lehet, hogy a betértek tudnak egymásról, de össze nem járnak. A júdaizmus szerint egy betértre ujjal mutogatni bűn. És miért is járnának össze? Nem azért vannak itt, hogy németté váljanak; hanem azért, hogy zsidók legyenek.

Visszatérek a külvárosba, hogy találkozzam egy művésszel. Ez a betért olyan szervezet tagja, amely a palesztinok emberi jogaiért áll ki. Egy elképesztően szép nő nyit ajtót, köszönök. „Jaj, nem”, mondja. „Nem hozzám jött, hanem a barátnőmhöz.” Az interjúalany alacsony és inas, haja tüske, és negyvenkét évesnek mondja magát. Hadarva beszél, ömlik belőle a szó.

Leültet, süteménnyel, kávéval kínál. Elmondom, hogy számos betértet interjúvoltam meg. „És, mind bolond?”, kérdi nevetve. Mit akar ezzel mondani? „Hát”, feleli, „találkoztam én már néhánnyal, akik még engem is megleptek. Döbbenetesen unintelligens volt némelyikük. Még azon is gondolkoztam, vajon honnan vették a döntéshez kellő intellektuális önállóságot – különösen az ultraortodoxiához közeliek, akik azt választották, hogy eldobják maguktól a szabadságot.” Vállat von. „A betéréssel együtt jár a stigma”, jelenti ki. „Az emberek a végén fanatikussá válnak.”

Kávéját iszogatja számol be arról, hogy szerinte párhuzam van aközött, ahogyan egyes zsidók a palesztinokra reagálnak és aközött, ahogyan egyes németek a nácikra reagálnak. Soha nem kérdezte a nagyanyját a háborúról, mert ahhoz túlságosan is szerette. „Féltem tőle, hogy fájni fog az információ, amiről nem akarok tudni”, mondja. „Néha úgy érzem, sok izraeli él így. Jobb nem kérdezősködni, az nem fáj, és akkor nem kell szembenézni önmagunkkal, családunkkal, a nemzettel. És élhetni tovább az illúzióval, hogy ki a jó és ki a rossz.”

Elmondása szerint nyolcévesen hallott először a zsidókról. „Hallottam, amint a szomszédban az egyik gyerek azt mondja a másiknak, hogy hülye zsidó. Megkérdeztem anyámat: mi az a zsidó, az valami rossz?”

Amikor meghallotta, mi történt a Vészkorszakban, a szó szoros értelmében elhányta magát. „Elborzasztott, amit a németek műveltek a zsidókkal”, mondja. „Fizikailag undorodtam tőle. És totálisan megundorodtam a németségemtől is.” Furcsa ilyesmiket hallani egy tiszta közel-keleti lakásban, egy kávé felett. „Nem akartam német lenni”, folytatja. „És mivel ez oly fiatalon érintett meg, olyan természetes lett az érzés, akár a fogmosás.”

S miért tért be? Fintort vág. „Azt racionálisan elmagyarázni nem lehet. A vallásról van itt szó.” De azt mondja, huszonöt évesen Izraelbe menekült betérni. Ma viszont már kárhoztatja magát az éretlen döntés miatt. Megdöbbentette az izraeli rasszizmus. Már ami felé megnyilvánult? „Nem, ami az arabok felé”, válaszolja. „Az volt az érzésem: ahhoz, hogy jó zsidó legyek, gyűlölnöm kéne az arabokat.” Úgyhogy most a Nyugati Part egyik ellenőrző pontjánál áll, és szemmel tartja, miként viselkednek az izraeli katonák a palesztinokkal.

„Rengeteg feszültséget okoz, idejönni és hallani, amit mondok.” Akkor miért mondja? „Mert igencsak következetlenség lenne, ha kritizálnám azokat a németeket, akik rémesen gyávák voltak megszólalni, amikor még lehetett volna, aztán meg idejönnék, és ne szólalnék fel az igazság mellett.”

Elege van Izraelből, állítása szerint a háromszoros hátrányos helyzet – német, baloldali és meleg – miatt. Egy analitikus azt mondaná, azért jött ide, hogy rossz lehessen, mondom neki. „Ne higgye, hogy én magam nem fogalmaztam már meg ezeket magammal kapcsolatban”, feleli. „Olyan történelemhez akartam kötődni, amelyet nem érzek annyira szégyenteljesnek. Most meg már az a kérdés, maradok-e itt egyáltalán. Többé-kevésbé biztos, hogy nem maradok. Néha úgy érzem, nem erre teremttettem, nem vagyok elég erős ehhez az országhoz.” Ujjaival a hajába túr, a fejét rázza. „Néha úgy érzem, már pusztán a lét okán csak rossz lehetek itt. De nem tudok már a személyes támadásokkal élni. Nem viselném őket el.”

Aznap később azzal az emberrel van találkozóm, aki miatt Izraelbe jöttem, aki az egészet elindította: az úgynevezett zsidó Hitlerrel, aki az egyik egyetemen a zsidó tanulmányok professzora. Felhívtam, és nagy meglepetésemre ő vette fel. Hogyan is kérdezhettem volna azt: „Maga a Hitlerek közül való?” Elmondtam, hogy a német betértekről írok, ő pedig azt válaszolta, látogassam meg azonnal. A lakás, ahová mentem, csak egy saroknyira volt attól, ahol a művész lakott, piszkosfehér tömbben, előtte néhány ösztövér bokor éktelenkedett.

Felmegyek a lépcsőn; ortodox zsidó asszony nyit ajtót, aki a férjezettek módjára kendőt visel. Szólni nem szól, csak mutatja, üljek le egy könyvespolcokkal teli szobában. Azután bejön a férfi. Ő lenne a zsidó Hitler? Hihetetlenül magas és vékony, rikító sárga inget visel, nagyon mozgékony, az akcentusa pedig – a német, az angol és a héber fura keveréke – búgó hangon tör elő belőle. Két papírt tart. Az egyik a családfáját ábrázolja; a másik egy kinyomtatott életrajz, ifjabb Alois Hitler – Adolf Hitler féltestvére [a képen] – életrajza.

„Elmondom magának az egész történetet”, mondja, „de azzal a feltétellel, hogy a nevem nyomtatásba nem kerül.” Elém teszi az első papírlapot, rámutat a nevekre, és furcsa, csaknem megfoghatatlan beszámolóba fog olyan németekről, akik több mint egy évszázada halottak. Minden egyes hosszú élet végén ujjával a táblázatra bök és megkérdi: „Oké?” Csak akkor lesz oké, amikor végigkövetem a családfát egészen az ismert névig, Alois Hitlerig.

Alois Hitlernek két olyan fia született, akik megérték a felnőttkort: Adolf (az a bizonyos) és ifjabb Alois. A Führernek e féltestvérének született aztán egy törvénytelen fia Hans néven. „Oké?”, kérdezi. „Hans nőül vette az én nagyanyámat, Ernát, miután Erna elvált a nagyapámtól.”

Késedelem nélkül leszögezi, hogy gyűlöli a családja Hitler-ágát. Izgatott lesz. „Bennem nincs se vér, se gén Adolf vagy az ő családja oldaláról”, bizonygatja. „Én nem abban a famíliában szocializálódtam.” Hansszal csak egy alkalommal találkozott. Hitlerék eljöttek teára, amikor ő tizenkét éves volt. „Hans igen kellemes ember”, mondja. „Semmi szenvedély vagy brutalitás.” Ernát azonban izgatta az, hogy a Hitler-klánba nősült be, és halála órájáig megmaradt nácinak. „Ő nem volt a családom része.”

A professzor elmagyarázza, hogy édesanyja minden kapcsolatot megszakított Hitlerékkel. Tinédzserként verést kapott, amiért nem volt hajlandó elmenni a Hitlerjugend által rendezett össztáncokra, és amikor megszületett a fia, a későbbi izraeli professzor – törvénytelen gyermekként, egy nős emberrel fenntartott kapcsolatát követően –, az anyát az édesanyja és a nevelőapja kitagadta. Egy sor bútorozott szobában nőtt fel, miközben Hitlerék zsírosan éltek. Nagyanyja nevet változtatott a háború után, hitet azonban nem.

Belekezd abba, mi lett anyjával a háború után. Gépírónőként dolgozott Lengyelországban a Wehrmacht számára, s látta a városok főterein a felakasztott zsidókat. „Fiatal lány volt a háború idején”, mondja, „de mindig méltányoltam, hogy elmondta róla az igazságot. Őszintén beszéltünk a történtekről. Én sohasem hallottam azokat a hazugságokat, amiket a generációm tagjai oly gyakran hallottak.” Hangját felemeli, és maró gúnnyal parodizál: „Mi nem tudtunk semmit, mi csak a kötelességünket teljesítettük.” Az asztalra csap. „A nagyszüleim soha nem értették meg, mit tettek”, mondja. „Az anyám, ő megértette.” Mikor a Szövetségesek győzelmét követően hazatért, náciként denunciálták az anyját, s a kommunisták elkobozták a lakását. „Egyike lett azoknak a német asszonyoknak, akik a bombázások utáni romeltakarítást végezték.” Kimegy a konyhába, majd két ezüstkanállal tér vissza. „Ez maradt meg anyámnak a háborúból. Az ő emlékére tartottam meg őket.”

Gyermekkora brutális volt. Apját csak nagy ritkán látta, anyja pedig verte – egy alkalommal oly súlyosan elkalapálta, hogy utána három napig nem bírt dolgozni, mert feldagadt ujjaival nem gépelhetett. „Harcos alkat volt”, állítja. „Nem mintha ez olyan nagy dicsőség lenne.” Vallásos volt? Furcsa, habókos kacaj a válasz. „Megvolt neki a saját vallása.”

Anyja teljesen egyedül maradt. „Senki nem segített rajta akkoriban”, mondja. Apjának másik családja volt – igazi család: „Nagyon ritkán találkozhattam apámmal, és amikor láttam, annyira büszke voltam arra, hogy van apám, hogy nem éreztem helyénvalónak azt kérdezni, mit csinált a háborúban. Tizenkilenc éves voltam, amikor meghalt. Így aztán soha nem kérdeztem meg tőle, mit csinált.” Azt viszont tudja, hogy az apja őrnagyi rangot viselt a Wehrmachtban. Következésképp Hitlerért gyilkolt, ha csak valami csoda folytán el nem kerülte ezt.

Hosszú utat tett meg a zsidóság felé. „Nem valami hirtelen villámlás csapott meg.” Tizenévesként ismerkedett meg egy lánnyal, akit érdekelt a júdaizmus, és ekkoriban olvasta a Mein Kampfot. „Zavarba hozott, amit olvastam”, vallja. „Hogyan lehettek az emberek annyira hülyék, hogy megválasszanak olyasvalakit, aki ilyeneket írogat? Ez rémes.” Pislog rám. „Nem hinném, hogy értené, mennyire rémes, ha nem olvassa el német eredetiben. Félretettem. De itt tartom.” Befejezte valaha? Először és utoljára vonja össze a szemöldökét. „Nem.”

Mikor eljött az idő és megkapta a behívót a német hadseregbe, úgy döntött, a teológiára felvételizik, mert – ironikus módon – a nácizmus egyik maradványát akarta meglovagolni. Hitler még 1933-ban megígérte a pápának, hogy papokat nem hívnak be, és a vonatkozó törvényt soha nem semmisítették meg. „Pacifista vagyok”, mondja. „Hadsereget abban a hitben tartanak fenn, hogy azt egyszer használni is fogják.”

Tanulmányainak köszönhetően hat hetet tölthetett a hetvenes évek elei Izraelben. „Otthon éreztem magam. Többé nem konfliktusban éltem. Nem kellett az idősebb generációt elutasítanom. És azt gondoltam, most először találkoztam olyan állampolgársággal – ma ez már problematikusabb –, amire büszkének lenni jó okunk van.” Így aztán maradt.

Kimegyünk dohányozni a balkonra. Szemlátomást élvezi a cigarettázást; olyan emberrel van dolgom, aki képes megbecsülni az élet örömeit. Nyoma sincs benne a más betértekre jellemző nehézkességnek, akik mintha mind valami láthatatlan teher alatt roskadoznának. Vajon amiatt van ez, hogy neki sikerült szóba állni az anyjával? Megacélozom magam, s felteszem a kérdést: ha nem a Holocaust, akkor is betért volna? „Azt hiszem, nem”, válaszolja. „Nem létezne ez az éles küönbségtétel a bűnöket elkövetett nemzedék és a később született nemzedék között. Azok, akik nem németek, nehezen értik meg, hogy egy egész generáció vonta kérdőre tanárait: hol voltak húsz évvel korábban?”

És azután megdöbbenésemre lefasisztázza fiát – az izraeli fiát. „Mikor a saját fiamat hallom beszélni, mint most a hétvégén is, akkor így ülök” – és karját lendíti. „Két fiam soviniszta, az egyik részben még rasszista is. Én nem bírom a fasiszta diskurzust hallgatni. Nem szenvedhetem.” Fiai megvetik a palesztinokat. „Valahányszor ilyesmiket hallok, az több az elégnél. Ha tett valamivé is engem a Soá és a Harmadik Birodalom, akkor esküdt demokratává tett. Hitem szerint a demokrácia próbája, ha kisebbségeit jogokkal ruházza fel.”

Három órát töltöttem ezzel az emberrel, kitartóan kérdezgetve, hogy miért – miért tért be? Miért? A Hitler-család e távoli rokona kibámul az unalmas külvárosi utcára a zsidó állam szívében, cigarettáját pöfékeli, s a Holocaustról kezd beszélni, a képekről, amelyek kísértik. „Katonát látok, amely egy gyermeken tapos, aztán a végén meggyilkolja, s emlékszem az ilyesfajta atrocitásra. A gyermek érzéseire is emlékszem. Mindkettőre. Láthatom azt is, hogy valójában az apám vagy a nagyapám áll ott.”

S miközben ezt mondja, vállai mintha elernyednének. Válasszal szolgál kérdésemre. „És csak azt mondhatom, Tanya”, hallatszik a füst függönye mögül, „hogy mióta Izraelben vagyok, ez az érzés nem kísért többé.”

***

Eddig a cikk. Kinek mi a véleménye? Szóljatok hozzá.

2008. augusztus 22., péntek

Augusztusi évfordulók

1942. augusztus 1. A Nyugat ezen a napon kap először megbízható híreket a náci haláltáborok működéséről. Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma heteken át titokban tartja az értesülést, mígnem arról a New York-i zsidóság más forrásokból tudomást nem szerez.
1944. augusztus 1. Az oroszok felszabadítják a kovnói gettót (a bal oldali képen a főbejárat látható).

1492. augusztus 2. Tisa BeÁv: megkezdődik a spanyolországi közösség kiűzetése.
1934. augusztus 2. Hitlert teljhatalommal ruházzák fel.
1941. augusztus 2. Tisa BeÁv: a Felvidék egy részére bevonult magyar csapatok kiűzik Ruténföldről a zsidókat.
1944. augusztus 2. Előjön az illegalitásból a kovnói gettó néhány túlélője, köztük Efráim Osri rabbi, a Soával kapcsolatos Responzumok szerzője.

1492. augusztus 3. Az aznap Indiába induló Kolumbusz Kristóf naplójának egy, még a szárazföldön kelt bejegyzése foglalkozik a spanyolországi zsidók kiűzetésével.
1797. augusztus 3. A világ egyik legfurább antiszemita rendeletének kelte: Bohémiában engedélyezik, hogy az úgynevezett házasulási kvótán felül is házasságot köthessen az a zsidó, aki – önként jelentkezik sokéves katonai szolgálatra…
1958. augusztus 3. Befejeződik az Eilát-Haifa olajvezeték építése.

1278. augusztus 4. III. Miklós pápa elrendeli a zsidók kényszerű misére járását. A cél: mielőbbi kitérítésük.
1558. augusztus 4. Ezen a napon jelenik meg első ízben nyomtatásban a zsidó misztika zseniális központi műve, a Zohár (jobbra).
1942. augusztus 4. Elindul az első deportálóvonat Belgiumból Auschwitzba.

1264. augusztus 5. Pogromok zajlanak a németországi Arnstadtban.
1391. augusztus 5. Tömegesen lemészárolják a barcelonai zsidókat.

1301. augusztus 6. Rámbám unokájának, Dávid ben Avraham Maimúni HáNágidnak a jahrzeitje.

1941. augusztus 7. A náci halálosztagok 407 zsidót végeznek ki az oroszországi Zsitomirban.
1955. augusztus 7. Lerakják a Ramat Gan-i Bár Ilán Egyetem (balra) alapkövét.
1970. augusztus 7. Három évvel a Hatnapos Háborúban elszenvedett megsemmisítő vereség után az arab államok hajlandók tűzszünetet kötni Izraellel.

1541. augusztus 8. Zsigmond lengyel király engedélyezi, hogy a lengyelországi zsidók főrabbit válasszanak maguknak.

1809. augusztus 8. A vilnai Gáon mintegy hetven követője alijázik.

1942. augusztus 9. A boriszlavi gettó tízezer foglyát hajtják Belsenbe. Ez az első tömeges deportálás, amelynek szenvedő alanyait gázkamrában gyilkolják meg.

1391. augusztus 10. A spanyolországi Geronában tömegesen gyilkolják a zsidókat.
1920. augusztus 10. Erec Jiszráél korábbi megszállója, Törökország lemond a terület feletti szuverenitásáról és elismeri a brit fennhatóságot.

1944. augusztus 11. A Hollandiát igazgató náci hatóságok kivégzik Joop Westerweel költő-pedagógust (jobbra), aki zsidókat segített a menekülésben. Legyen ezen igaz ember emléke áldott.

1924. augusztus 12. Megalapítják Mágdiél mosávot, amely ma Hod Hásáron része.
1941. augusztus 12. Az Einsatzgruppék megkezdik a lettországi Dvinszk zsidó lakosságának szisztematikus legyilkolását (balra).
1952. augusztus 12. A szovjet bolsevista rezsim kivégeztet huszonnégy jiddis nyelven alkotó írót és költőt.

1453. augusztus 13. Sziléziában tizenhét zsidót égetnek el máglyán.
1551. augusztus 13. Korlátozott önkormányzatot kapnak a lengyelországi zsidók.

1889. augusztus 14. Százhúsz zsidó család érkezik Buenos Airesbe. Ők vetik meg a modern argentin zsidó közösség alapjait.
1942. augusztus 14. A lvovi püspök zsidó gyermekeket rejt el a biztos halál elől.

1868. augusztus 15. A Ku Klux Klán most először zsidót lincsel meg S. A. Bierfield személyében a tennessee-i Franklinben. A fajvédő terrorszervezet azt sérelmezte, hogy az áldozata boltját túl sok fekete vevő látogatta.

1915. augusztus 15. Az antiszemita csőcselék kihozza georgiai börtönéből és meglincseli a gyilkosság miatt már elítélt Albert Bettelhein író-újságírót.

1675. augusztus 16. Bogdan Hmelnyickij, a mintegy háromszázezer zsidó haláláért felelős felkelő vezér halálának napja. A kép az emberarcú vadállatnak emelt emlékművet ábrázolja Kijev kellős közepén.
1943. augusztus 16. A bialystoki gettófelkelés napja.

1592. augusztus 17. Pápai rendelet tiltja meg, hogy a zsidók keresztényeket beengedjenek a templomaikba, iskoláikba vagy bármilyen intézményükbe.
1762. augusztus 17. Utoljára ül össze ezen a napon a lengyelországi rabbitanács: a lengyel kormány elrendeli a kétszáz éven át működő testület feloszlatását.
1787. augusztus 17. Pest-Buda zsidó számára engedélyezik, hogy magánházakban istentiszteletet tartsanak, de rabbi nélkül.

1533. augusztus 18. A lengyel királynő mindazon jogokkal ruházza fel a pinszki zsidókat, amelyeket a litvániaiak már élveznek.
1941. augusztus 18. A nácik ötszáz zsidót hurcolnak el a kovnói gettóból kivégzésre.

1263. augusztus 19. A zsidó művek feletti keresztény cenzúra gyakorlatának egyik legkorábbi említése: az intézményt I. Jakab aragóniai király rendeli el.
1555. augusztus 19. Először jelenik meg nyomtatásban a Sulchán Áruch.

1893. augusztus 20. Svájcban betiltják a kóser vágást. Az antiszemita rendelkezést a mai napig nem törölték el, így a svájci zsidóság a szomszédos országokból kénytelen hússzükségletét beszerezni.
1684. augusztus 20. A csőcselék rátámad a budai gettóra. Miután csodával határos módon nem esik komolyabb baja senkinek, a megmenekülés emlékére beiktatják Elul hónap tizedikére az ún. Budai Purimot, amelynek emléke azóta a feledés homályába veszett.

1321. augusztus 21. Kútmérgezés vádjával égetik meg a franciaországi Chinon százhatvan zsidaját.
1379. augusztus 21. Miután a kasztíliai zsidó hatóság kivégeztet egy spiclit, a tartományban büntetőügyekben megvonják a hatalmat a zsidó igazságszolgáltatástól.
1835. augusztus 21. Angliában engedélyezik a zsidók számára az akkoriban igen magas és fontos poszt, a seriffi hivatal betöltését.
1938. augusztus 21. Olaszországban a zsidó oktatókat kitiltják a köz- és felsőoktatásból.

1454. augusztus 22. Brnóból királyi rendelet űzi ki a zsidókat.
1654. augusztus 22. Jákov Bár Szimszon – az első zsidó, akiről tudjuk, hogy letelepedett Észak-Amerikában – megérkezik Új Amszterdamba, a későbbi New Yorkba.

1917. augusztus 23. Erec Jiszráél-i, amerikai és angliai zsidók jelentkeznek a brit hadseregbe. Noha létrejön belőlük a zsidó egység, nem viselhetnek a zsidóságukra utaló megkülönböztető jelzést (legtöbben azonban mégis ezt teszik).

1349. augusztus 24. A kölni zsidóság egy része, hogy a kényszerkereszteléstől megmeneküljön, saját magára gyújtja házait és ott ég el vagy fullad meg.
1950. augusztus 24. Befejeződik a Varázsszőnyeg művelet, amelynek eredményeként 45 ezer zsidó alijázik (balra).

1945. augusztus 25. Engedélyezik az Erec Jiszráélbe való beutazást a korábban a britek által Maurutiusra hurcolt alijázóknak.

1903. augusztus 26. Először közli egy orosz szennylap folytatásokban a Cion Bölcseinek Jegyzőkönyvei című hamisítványt, amelyet azóta is nagy örömmel fedeznek fel a mai napig a világ agyilag csökött antiszemitái. Az illusztráción egy angol kiadás címlapja.
1938. augusztus 26. Megszületik a náci rendelet, amelynek értelmében minden zsidó férfi köteles felvenni a Jiszráél és minden zsidó nő a Sára nevet. A fáma szerint ez Goebbels propagandaminiszter ötlete volt.
1942. augusztus 26. Vichy-Franciaország nácibarát hatóságai hétezer, papírokkal nem rendelkező zsidót gettósítanak. / A náci hatóságok elrendelik a kovnói gettó valamennyi zsidó templomának és iskolájának a bezárását.

1941. augusztus 27. A litvániai Poszvol zsidó közösségét kiirtják a nácik.

1655. augusztus 28. Peter Stuyvesant megtiltja, hogy az észak-amerikai zsidók katonáskodjanak.

1255. augusztus 29. Angliában egy keresztény gyermek holttestének felfedezését vérvád követi, több prominens zsidót felakasztanak.
1477. auguszus 29. Először jelenik meg Kimchi-kommentárokkal ellátott imakönyv Bolognában.
1939. augusztus 29. Cháim Weizmann tudatja a brit miniszterelnökkel, hogy az Erec Jiszráél-i zsidók készek fegyverrel a kezükben harcolni a demokráciák oldalán.

1563. augusztus 30. A moráviai Neutitschlinből kiűzik a zsidókat.
1966. augusztus 30. Jeruzsálemben felavatják a Kneszet első épületét.

1919. augusztus 31. Kijevben lemészárolják a zsidókat.
1939. augusztus 31. Hitler kiadja az 1. számú direktívát, azaz elrendeli Lengyelország megtámadását. A parancsot másnap hajnalban teljesítik – kirobban a második világháború.

2008. augusztus 21., csütörtök

Megvan a hetedik érem – bravó, Sáchár

Igen, megvan a hetedik érem, egy huszonkét éves eiláti katonának köszönhetően. Izrael örömmámorban úszik, és ezen az sem változtat, hogy a hetedik érem nem a pekingi olimpián van meg, hanem – összesen…

Noha Izrael csak hatvan éves, köztudott, hogy legtöbb intézménye – hadsereg, biztosítók, szakszervezet stb. – jóval idősebb. Az ország csapata először 1952-ben vett részt az ötkarikás nyári játékokon, holott annak Nemzeti Olimpiai Bizottsága már sokkal korábban, 1933-ban létrejött. Elvileg semmi akadálya nem volt annak, hogy elmenjenek az 1936-os náci olimpiára Berlinbe, ám – érthető okoknál fogva – úgy döntöttek, bojkottálják ezt az eseményt. Utána két olimpia a világháború után maradt el; 1948-ban pedig az ország élethalálharcát vívta a rárontó iszlamista agresszorokkal szemben, így esett, hogy először Helsinkiben mutatkozhattak be. Különösebb eredmény nélkül… és ez utána még sok olimpiáról elmondható volt. Izrael és az olimpia legfeljebb a világpolitika és a terror síkján kapcsolódott egymáshoz. 1956-ban a sydneyi olimpia volt az első, amelyet több ország bojkottált – a spanyolok, a hollandok és a svájciak a magyar forradalom és szabadságharc vérbe fojtása miatt, Kambodzsa, Irak, Libanon, valamint Egyiptom pedig a nasszerista rezsim közös izraeli-brit-francia megrendszabályozása okán duzzogtak. 1972-ben az iszlamista terror tizenegy olimpikon és egy német rendőr életét követelte – a játékokat pedig a világ, mintha mi sem történt volna, folytatta. De ahhoz, hogy a siker ízét a versenyzők és a szurkolók megismerjék, egészen 1992-ig kellett várni, Jáél Arad cselgáncsozó ekkor szerzett ezüstöt (és ekkor született a bronzot jelentő Arad szó felhasználásával az izraeli szójáték: „Bronz ezüstje nekünk aranyat ér.”) Jómagam is Izraelben éltem akkor, máig emlékszem arra a feledhetetlen eufóriára, amit az ország átélt; Jáél akkora sztár lett, hogy mögötte méltatlanul háttérbe szorult a második barcelonai éremszerző, Oren Szmádjá, aki ugyancsak cselgáncsban szerzett, igaz, ő „csak” bronzot.

És a siker azóta is csak csordogál. Atlanta egy szem bronzot hozott vitorlázásban Gál Friedman jóvoltából. Sydneyben az e sorok írásakor is még versenyben lévő, sőt, döntős Micháél Kolganov kenus végzett a harmadik helyen. Az első aranyat Athénból hozta el Friedman, és ugyanitt szerzett újabb cselgáncs-bronzot Árik Zeévi. Most pedig Sáchár Cubári remekelt windsurfből.

Ismerve Izrael emberanyagát, joggal várhatnánk el, hogy ez a pörgős, nagyteljesítményű, posztindusztrialista ország sokkal jobb teljesítménnyel kápráztassa el a világot, és ne csak a cselgáncsban meg a vitorlázásban. Ehhez minden feltétel adott: izmos fiatalok, pénz, hegy-völgy, tenger. A vízisportokban egyértelműen tarolni kéne, de gyakorlatilag éremesélyesek lehetnének az izraeli sportolók akármiben. És nem igazán jön össze a dolog. Érthetetlen, hogy miért. Sikert és sikertelenséget számos országban magyaráztak már sok mindennel: pénzzel és pénztelenséggel, állami segítséggel és állami kivonulással, azzal, hogy diktatúra van és azzal, hogy demokrácia van. (A minap az egyik pesti nyilaszöld tévében akarta a magyar sportolók kudarcáért magát a főpatás Gyurcsányt felelőssé tenni valami állatkert bértollnok – szerencsére az egyik meghívott vendég gyorsan lehűtötte, amikor emlékeztette, hogy a magyarok a legtöbb érmet Helsinkiben szerezték, a Rákosi-Farkas rémuralom idején.) Én a magam részéről nem látok semmilyen összefüggést az olimpiai eredmények (vagy akár a focieredmények) és a politika között. Tagadhatatlan, hogy ha van pénz, akkor jobban megy a sport szekere is, miként jobban megy bármilyen szekér; de ahhoz, hogy pénz legyen, feltétlenül diktatúra kell, vagy demokrácia kell, vagy politikai rá(nem)tehénkedés kell?

Nem sokat értek a sporthoz, főleg nem annak mai világához, nem tudom mivel magyarázni azt, hogy az izraeli srácoknak, lányoknak a tisztes helytállásnál többre csak ritkán futja. A dopping jelentőségével tisztában vagyok; az úgynevezett teljesítménysportokban az utolsó valós eredmények nagyjából a mexikói olimpián, 1968-ban születhettek, ami azóta történik, az nyilvánvaló csalás, bárki követi is el. Annak idején, a keletnémet zónában iparág épült a sportolók agyondoppingolására, de igen valószínűnek tartom, hogy egy bizonyos súlynál nehezebb súlyt már nem lehet felemelni, egy bizonyos sebességnél gyorsabban képtelenség akár futni, akár úszni, és nincs az a kalapács- vagy diszkoszvető, aki egy bizonyos távolságnál messzebbre tudná dobni azt a nyavalyás cuccot. Ezért külön öröm, hogy az izraeli eredmények cselgáncsban és vitorlázásban születtek, ott, ahol hiába doppingolod magad. Egy Michael Phelps-féle űrlakó kitenyésztése csupán biokémiai és pénzkérdés; azokban a sportágakban viszont, ahol Izrael eddig diadalmaskodni tudott, az ész, az erő, a furfang, a reflexek a döntők.

Így tovább, gyerekek. Hátha még lesz érem. És ha nem: ennek az egynek jobban örülünk, mint más országok tíznek. Arról nem beszélve, hogy olimpia lesz négy év múlva is.

Névjegy




Az eiláti születésű Cubári, aki egyébként most szeptember elsején ünnepli majd a 22. szülinapját, hétévesen kezdett szörfölni édesapja ösztönzésére, és miután amatőrként egyik versenyt a másik után nyerte, hamarosan professzionálisan is edzeni kezdett. Érmet – világbajnoki ezüstöt – először 2000-ben nyert, kiskamaszként, rá két évre megnyerte a 17 év alattiak vb-jét, 2004-ben pedig újabb ezüstöt hozott el a bulgáriai ifi-vb-ről. 2006-ban győzte le a kétszeres olimpiai érmes Gál Friedmant, és ennek köszönhette, hogy az idén ő, és nem Friedman utazhatott Pekingbe. Ehhez a Cahal hozzájárulása is kellett, ugyanis Cubári most is katonai szolgálatát tölti – de mint kiváló sportoló természetesen kedvezményekben részesül.


Hivatalos honlapja: http://www.shaharzubari.com/. A vendégkönyvben – guestbook – gratulálhattok.

2008. augusztus 10., vasárnap

Megy a blogger szabadságra

Nem mintha nem férhetnék hozzá nethez a most következő élőhelyemen, de a velem született lustaság mián legfeljebb egy-két alkalommal kerülhet sor ilyesmire, úgyhogy huszadikáig nagyjából-egészéből Isten veletek. A mai böjt is nagyon megviselt,mint azt a mellékelt ábra mutatja. A Lubavicsnak igyexem továbbra is írni a híreket, úgyhogy a http://www.zsido.com/ híroldalán a nagyon függők találkozhatnak stílusommal.

2008. augusztus 9., szombat

Nem hagyták indulni az iráni srácot az izraeli ellen

Nem versenyzett együtt izraeli riválisával, inkább visszalépett a 100 méteres férfi mellúszás előfutamától az iráni Mohammad Alirezaei, olvasom az olimpia.hu-n. Megfigyelők szerint az úszót a teheráni rendőrállam urai nem engedték elindulni.

Az iráni hírügynökség beszámolója szerint az ország olimpiai bizottsága (INOC) engedélyezte a sportoló részvételét, miután Alirezaei (a képen) az egyes, izraeli vetélytársa, Tom Beeri pedig a hetes pályán indult volna, ezért a két úszó az INOC szerint nem közvetlenül csapott volna össze egymással.

Alirezaei azonban közvetlenül a rajt előtt betegségre hivatkozva visszalépett. Az 1979-es iszlám forradalom óta iráni és izraeli sportolók semmilyen sportágban nem mérték össze tudásukat és nem léptek pályára egymás ellen.

Ha nem Tisa beÁv - röhejes lenne.

2008. augusztus 4., hétfő

A pokolba a diktatúrákban rendezett olimpiákkal, de azért…

1936 és 1980 után harmadszor is elköveti a világ ugyanazt a hibát: olyan országban rendezik az olimpiát, ahol nem lenne szabad, és alkalmat ad a rendező rezsimnek arra, hogy úgy tegyen, mintha emberarca lenne. Ezzel becsapja magát, és hagyja azt is, hogy a rendező becsapja önmagát, mert a diktatúráknak nemigen van emberarcuk – ami pedig a speciális pekingi tervutasításos kapitalizmust illeti, annál ocsmányabbat történelem keveset szült.

Gyújts egy gyertyát Tibetért

Augusztus 7-e lesz és csütörtök, este 9 óra. Igen, természetesen ekkor lesz a megnyitó. Ekkor történik azonban az is, hogy a Tibettel rokonszenvezők világszerte gyertyát gyújtanak az évtizedek óta a bolsevista csizmatalp alatt senyvedő himalájai országért. A kezdeményezés izraeli.

Konkrétan az 52 éves Dávid Kalifa nevéhez fűződik az ötlet, amelyhez e sorok írásáig már mintegy százmillióan csatlakoztak világszerte. A központi gyertyagyújtási showműsor a tel-avivi Dizengoff téren lesz, annál a bizonyos tüzes-vizes szökőkútnál, ami többször van elromolva, mint amennyiszer nem. Kalifa szerint ezzel látványosan, határozottan, ám erőszakmentesen nyilváníthatjuk ki véleményünket Tibet elnyomásával kapcsolatban. Az ötletgazda hangsúlyozta, hogy mindez nem irányul az olimpia ellen.

Tibet száműzetésbe kényszerített vallási vezetője, a Dalai Láma nemrég ismerte el hivatalosnak a kampányt, abban a – szerintünk hiú – reményben, hogy ettől a kínai hatóságok majd magukba szállnak, és jobban meg fogják becsülni úgy magát a szabadságot, mint a tibeti buddhizmus értékeit.

Mi ennyire optimisták nem vagyunk, de arra talán jó lesz a gyertyagyújtás, hogy egy szemét rezsim legalább picikét érezze: nem csinálhat azt, amit akar - legalábbis nem minden következmény nélkül.

Olimpikonjaink

Alább az izraeli csapat negyvenkét versenyzőjével ismerkedhettek meg. Név, sportág, miben és augusztus hanyadikán versenyez.




Ánya Gosztmelszkij / Úszás / Női 100, 50 gyors, 100 hát, 100 pillangó / 9-11, 14-16


Guy Barnea / Úszás / Férfi 100 hát / 10-12, 14


Álon Mendel / Úszás / Férfi 100, 200 pillangó / 11 (elődöntő), 12 (döntő)


Tom Beeri / Úszás / Férfi 100, 200 hát / 9, 12-13


Gál Nevo / Úszás / Férfi 200, 400 egyéni vegyes / 9, 13-14


Itáj Chama / Úszás / Férfi 200 hát / 13 (elődöntő), 14 (döntő)


Nimród Sapira-Bar Or / Férfi 50, 100, 200 gyors / 9, 13-14


Ina Joffa és Anasztaszja Gluszkov / Szinkronúszás / 17-19


Árik Zeévi / Dzsúdó / Férfi 100 kg / 14


Gál Jekutiél / Dzsúdó / Férfi 60 kg / 9


Alice Schlesinger / Dzsúdó / Női 60 kg / 12


Bát-Él Gáterer / Tekvandó / Női 60 kg / 21


Katyerina Piszetszkij, Alona Dvomicsenko, Rácheli Vigdorcsik, Veronika Vityenberg, Marija Szavenkov-Mááján Davidovics / Ritmikus gimnasztika / Csapat / 21-24

Ira Riszenszon / Ritmikus gimnasztika / Egyéni / 21-23


Neta Rivkin / Ritmikus gimnasztika / Egyéni / 21-23


Alekszandr Satilov / Gimnasztika / 9 (elődöntők), 17 (döntők)


Alex Averbuch / Atlétika / Rúdugrás / 20 (elődöntők), 20 (döntők)


Itáj Mágidi / Atlétika / Férfi 3000 méteres akadályfutás / 16 (elődöntők), 18 (döntők)


Hailé Szetáin / Atlétika / Olimpiai maraton / 24


Niki Palli / Atlétika / Magasugrás / 17 (elődöntők), 19 (döntők)


Udi Gál és Gidi Kliger / Vitorlázás / 11-18


Nufár Edelman / Vitorlázás / 12-19


Sáchár Cuberi / Vitorlázás /12-20


Mááján Davidovics / Vitorlázás /12-20


Nika Kornicki és Vered Buszkila / Vitorlázás / 11-18


Michael Kolganov / Kenu / Férfi 500, 1000 méter egyéni / 18-23


Sáchár Peer / Tenisz / Női egyes / 10-16


Andy Ram és Joni Erlich / Tenisz / Férfi páros / 10-16


Cipi Obziler / Tenisz / Női páros / 10-17


Gil Szimkovics / Lövészet / Férfi 50 méter, puska, három pozíció, 50 méter, puska hasonfekve / 11, 15, 18


Guy Starik / Lövészet / Férfi 50 méter, puska hasonfekbe / 11, 15, 17


Doron Egozi / Lövészet / Férfi 50 méter puska, három pozíció, 10 méter, légpuska / 11, 15, 17


Noam Mills / Vívás / 13


Delila Hautel / Vívás / 11


Tomer Or / Vívás / 13

Bhácláchá – és vigyázzatok magatokra!